2016-07-25 Læring

Her er et par hurtige noter/brainstorm om at lære, – både som reference for mig selv, og måske også til gavn for andre.

  • Zone of proximal development (ZPD). Læring foregår bedst på grænsen af, hvad man kan finde ud af.
  • Deliberate practise – fokusér på enkel/bid opgave, der kan mestres, – med form for feedback.
  • Conditioning – man kan bruge behaviourisme til at træne forskellige aspeketer, – eksempelvis kan særlig musik kobles til en koncentrationstilstand, – eller små belønninger kan styrke opførsel (semitilfældige er mest effektive).
  • Informationsbåndbredde, – vi kan typisk kun håndtere 5±2 ting.
  • Desensitivering – ved at regelmæssigt at udføre noget som man ellers er utryg i forhold til, kan man nedsætte sin følsomhed i forhold til dette.
  • Blooms taxonomi og SOLO: trinvis opdeling fra udenadslære, over forståelse og analyse, til vurderende og skabende og kombinerende.
  • Underliggende drive for læring. Identificer hvad der er der driver læringslysten. Eventuelt også sublimering i retning af studier.
  • Konstruktionistisk læring – en god måde at lære, er ved at konstruere ting, hvor der er behov for det man lære.
  • Chunking – sammenkobling af begreber styrker hukommelse / gør det lettere at huske.
  • Forskellige sanser, – Den bedste læring foregår, hvis den kan kobles fra forskellige sanser, i.e. lytte, se, bevæge sige, …
  • Spaced repetition, – gentag øvelse, genopfriskning med eksponentielt interval, er effektivt i forhold til tilgenelse af facts.
  • Brug af kroppen / pauser.
  • Attention span – opmærksomhed falder typisk efter 7 minutter, og 20 minutter, – medmindre man aktivt griber ind.
  • Søvn er kritisik værktøj i forhold til læring, der kan udnyttes ved naps, døgnrytme (meditation kan have lignende effekt)
  • Planlæg læring, i.e. hvad er der mest behov for at træne. Sørg for at fokus ligger på det der giver bedst resultat.